Biserici noi si vechi

Citind zilele acestea cateva pagini de istorie a bisericii am descoperit ca problema bisericilor „seeker-sensitive”, adica biserici care cred ca pentru a-i atrage pe oameni la biserica trebuie sa-i faca sa se simta bine, nu este o noutate pentru istoria bisericii.

Astazi aceasta filozofie s-a raspandit tot mai mult ca ideologie de conducere a bisericii. Unul dintre liderii si promotorii cei mai cunoscuti ai acestui tip de biserica este Rick Warren si pe langa el si altii ca Joe Osteen sau Bill Hybels a caror carti sunt foarte bine vandute si a caror influenta se simte tot mai mult in lumea evanghelica. De aceea Biblia ne invata sa fim intotdeauna precauti cand vine vorba de invatatura spirituala.

Dar sa urmarim observatiile lui Earle E. Cairns in Crestinismul de-a lungul secolelor, O istorie a Bisericii crestine, BEE 1992, SMR. Prima editia a cartii a aparut in engleza in anul 1954 si revizuita in 1981.

– citatul face parte dintr-un capitol care trateaza schimbarile ierarhice si liturgice in Biserica intre anii 313 si 590 d.Cr.

Unirea practica a Bisericii cu statul sub Constantin si urmasii lui a dus la secularizarea Bisericii. Patriarhul Constantinopolului a ajuns sub controlul imparatului iar Biserica Rasariteana a devenit un departament al statului. Afluxul de pagani in Biserica prin convertirile in masa a contribuit la paganizarea inchinarii, deoarece Biserica incerca sa-i faca pe acesti barbari convertiti sa se simpta bine printre ceilalti credinciosi. Acest flux de pagani, dintre care multi nu au devenit altceva decat crestini cu numele, a determinat Biserica sa cheme statul sa ajute la impunerea disciplinei prin folosirea puterii lui seculare pentru a pedepsi delictele ecleziastice. In anul 529 d.Cr. Iustinian, imparatul imperiului de Rasarit, a ordonat inchiderea Academiei din Atena. Pana atunci, acolo se invatatese filozofia greaca pagana. In Biserica disciplina a devenit lejera, deoarece resursele ei erau suprasolicitate in tratarea numerosilor barbari care fusesera doar partial convertiti de la paganism.

Afluxul de barbari si cresterea puterii episcopale au adus de asemenea schimbari in inchinarea Bisericii. Pentru ca barbarii, care fusesera obisnuiti sa se inchine la idoli, sa gaseasca un ajutor real in biserica, multi conducatori bisericesti credeau ca este necesar sa materializeze liturghia, pentru a-L face pe Dumnezeu sa para mai accesibil acestor inchinatori. (Cairens,  Crestinismul… p.153)

Tocmai aceasta este ideea acestui tip de biserica – Dumnezeu sa para accesibil omului. Cu alte cuvine Dumnezeu ar trebui sa se intoarca la om, nu omul la Dumnezeu.

Iata ce declara Rick Warren in cartea lui Biserica condusa de scopuri, versiunea in limba enlgeza:

Nu te concentra asupra pacatele lor – multimea nu se adunca ca sa auda vesti rele. – p.225.

Cred ca este un pacat sa plictisesti oamenii cu Biblia. – p.231

Cred din toata inima ca oricine poate fi castigat pentru Cristos daca descoperi cheia spre inima acelei persoane… si cel mai practic mod este sa incepi cu nevoile evidente ale persoanei respective. – p. 219.

Putem deci observa ca nimic nu este nou sub soare. De aceea este important ca atunci cand cautam o noua biserica sau ne mutam in alt oras sa cercetam cu atentie invatatura si teologia acelei biserici. Hrana de acolo poate sa arata bine, dar daca nu este sanatoasa biblic, degeaba arata bine in exterior pentru ca va duce fara doar si poate la imbolnavire spirituala, poate chiar moarte spirituala. Pavel le-a scris corintenilor, care inca nu aveau o invatatura buna si practica biblica in biserica lor: din pricina aceasta sunt între voi mulţi neputincioşi şi bolnavi, şi nu puţini dorm. (1 Cor. 11:30)

Nu putem renunta la Adevar de dragul ingaduintei crestine. (Laurentiu Balcan pe blogul penticostalul.wordpress.com)

Ce este a mai fost si ce va fi a mai fost. Nimic nu este nou sub soare. Biserica s-a confruntat de-a lungul istoriei cu aceleasi probleme cu care se confrunta astazi. Trebuie sa fim gata sa invatam din greselile trecutului ca sa nu le mai repetam. Dar privind astazi la ceea ce se intampla, se pare ca avem un nou mod „de a face biserica” dar in acelasi timp un mod vechi si prafuit.

Domnul sa ne ajuta sa ramanem totusi in spiritul Bisericii primului secol, o Biserica veche care a aparat Adevarul cu pretul vietii.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: