Crestinul si exorcizarea

In lumina noului val carismatic, dar totusi vechi,  pentru ca probabil, fara stirea Ton, miscarea Strajerii ar fi ramas in acelasi con de umbra ca mai inainte, spun deci ca in aceasta lumina, se vorbeste tot mai des despre exorcizare si posedare demonica, in special a credinciosilor. Nu trebuie sa fi un mare teolog ca sa iti dai seama de atentia pe care miscarea, impreuna cu fenomenul Raul Vietii din Bucuresti, o acorda duhurilor rele, in sensul nevoii de exorcizare.  Marturie stau predicile inregistrate, articolele publicate pe site-ul miscarii si a bisericii Raul Vietii.

De asemenea, in discutiile personale pe care le-am tot avut in ultimii 2-3 ani cu mai multi membri ai bisericii Raul Vietii si ai miscarii, accentul pus pe lumea duhurilor iese in evidenta. Intr-o discutie privata cineva imi spunea de o persoana din mediul carismatic amintit, ca s-a dedicat evanghelizarii satanistilor. Persoana mai afirma ca „trebuie sa fi foarte tare sa faci treaba asta, pentru ca poti fi atacat de cel rau.”  Nu discut deocamdata problematica acestei dedicari. Intrebarea insa care se ridica in acest punct este daca un crestin trebuie sa se teama de duhurile demonice? Cred ca in acest sens, Cuvantul lui Dumnezeu este clar:

Voi sînteţi păziţi de puterea lui Dumnezeu, prin credinţă, pentru mîntuirea gata să fie descoperită în vremurile de apoi! 1Petru 1:5

Nu Te rog sa ii iei din lume, ci sa-I pazesti de cel rau. Ioan 17:15

Nu iau in considerare acum teologia exorcizarii crestinilor ci modul in care liderii miscarii promoveaza exorcizarea si modul in care se raporteaza la acest aspect. Observ ca acestia omit o invatatura de baza in acest sens. Intai insa voi da un citat din predica lui Ioan Demeter, cu referire la duhurile rele din crestini, predica inregistrata video si postata pe site-ul strajeri.ro:   „In numele Domnului Isus le mustru, le leg puterea si autoritatea, si ma dezic de orice legatura, a trecutului stramosesc.” (n.p. – cu referire la duhuri). Acesta este modul comun al asa zisei exorcizari promovata de miscare, si prin care un credincios alunga sau „se dezleaga” de demonii din el care il tin legat. A se vedea in acest sens si marturia lu Doroty (Ton), pe acelasi site, in sectiunea Articole.

Acum iata invatatura Domnului Isus, cu referire la un demon pe care ucenicii nu au putu sa il scoata, dar nu dintr-un credincios nascut din nou si pecetluit cu Duhul Sfant, conform Efeseni 1:13, ci dintr-un om care traia intr-o perioada in care Duhul Sfant inca nu fusese dat, conform Ioan 7:39.

Textul se gaseste in Matei 17:14-21.

Versetul pe care vreau sa il scot in evidenta este Matei 17:21 – Acest soi de demoni nu iese afara decat prin rugaciune si post. O simpla citire a textului ne arata duritatea cu care duhul deominc il muncea pe bietul baiat. Ideea pe care o subliniez aici este ca daca un astfel de demon iese doar cu post si rugaciune, cu atat mai mult orice alt demon „mai bland” daca ne putem intradevar permite sa ne exprimam astfel.

Pentru a intari acest adevar, voi reda mai jos o experienta personala.

In urma cu aproximaiv 12-13 ani, eram implicat cu tatal meu si cu grupul de tineri din biserica in plantarea unei noi biserici intr-un sat de langa Bucuresti. Dupa ce sala bisericii a fost construita, au inceput sa vina oameni impreuna cu cei cativa credinciosi din sat si lucrarea a inceput sa mearga inainte.  Dupa o anumita perioada a inceput sa participe la program si o familie dintr-un sat vecin.  Dupa cateva saptamani, timp  in care ne-am cunoascut mai bine, aceasta familie, compusa din sot, sotie si o fata  minora, ne-au invitat sa le facem o vizita. Trebuie sa sublinez faptul ca familia nu a facut nici o declaratie publica sau privata prin care sa recunoasca ca ar fi luat o hotarare de a se intoarce la Dumnezeu. S-a programat astfel vizita si am mers acolo cu tatal meu. In timpul discutiilor, conduse de tatal meu, pe diverse teme biblice, am aflat de fapt marea ingrijorare a familie si motivul pentru care frecventau biserica. Problema lor era ca in casa lor incepuse de la un timp sa se auda zgomote ciudate si sa se intample lucruri ciudate, si anume caderea farfuriilor de pe rafturi, fara ajutor fizic, inchiderea si deshiderea usilor in timpul noptii, sunete ciudate, si alte asemenea lucruri de care s-au speriat. De asemena sotul incepuse sa aibe probleme cu inima, avand chiar un preinfart. Se instalse astfel si frica de moarte in ei. Intrebarea care le-a fost pusa a fost daca au participat vreodata la vreo intalnire de ghicire, sau daca s-au dus la vrajitoare ori au fost implicati in lucruri oculte. Au spus ca singurul lucru pe care l-au facut a fost sa accepte ca o femeie sa le ghiceasca pe strada in carti, sau sa le dea in carti, cum se spune in limbaj popular.

Dupa aceasta discutie, s-a luat decizia ca noi sa postim si sa ne rugam pentru aceasta problema si s-a stabilit si ziua in care sa facem acest lucru. Nu imi mai amintesc daca si ei au spus ca vor face acest lucru, pentru ca nu luasera nici o decizie clara de intoarcere la Dumnezeu.

Ziua in care s-a tinut post, o zi de marti, a descurs in cel mai normal mod, binenteles cu exceptia postului si rugaciunii pentru acea problema.

Dupa o saptamana, pentru ca nu ne-am intalnit imediat cu acea familie, acestia ne-au spus ca nu s-a mai intamplat nimic in casa lor si ca nu au mai auzit nici un zgomot ciudat, sau ceva de genul acesta. Lucrurile s-au linistit imediat dupa acea zi de post si rugaciune. Lucrul insa mai important a fost sa ne spuna ca intre timp aflase ca o vecina, cu care aveau un conflict pe un teren, se ocupa si cu treburi oculte, iar aceasta femeie  l-a oprit pe strada si i-a spus urmatoarea fraza: „Nu stiu pe cine ai avut tu, dar oricum ai avut pe cineva mare care te-a scapat, pentru ca ar fi trebuit sa fi mort pana acum”. Lucrul trist insa este ca dupa acest episod, familia a incetat sa mai vina la biserica, desi Dumnezeu a intervenit miraculos in viata lor. Domnul sa aibe mila de ei. Nu stiu ce s-a mai intamplat cu ei.

Prin aceasta intamplare doresc doar sa sublinez adevarul din text. Cand avem de-a face cu duhuri necurate, postul si rugaciunea sunt armele pe care Dumnezeu ni le-a lasat. Nu noi ne luptam, ci Dumnezeu. Noi suntem doar aceia care aducem inaintea Lui problema.

Acum, problema dominarii sau posedarii credinciosilor de catre duhuri demonice este alta si o voi trata probabil intr-o postare separata. Voi aminti doar ce zice Cuvantul in Ioan 10:27,28: Oile Mele asculta glasul Meu. Eu le cunosc, iar ele ma urmeaza. Eu le dau viata vesnica si in veac nu vor pieri; si nimeni nu le va smulge din mana Mea.

Daca suntem credinciosi nascuti din nou, din apa si din Duh, conform Ioan cap. 3, nimeni nu ne poate smulge din mana Domnului, cu o singura conditie: sa urmam glasul Pastorului cel Bun, nu al altuia. Un copil al lui Dumnezeu nu are de ce sa ii fie teama, pentru ca Cel ce este in noi, este mai mare decat cel ce este in lume – 1 Ioan 4:4.

4 răspunsuri

  1. simona serban | Răspunde

    Emi, cum scoti lucrurile din context…. daca tot vrei sa pui „citate” din discutia cu mine, macar poarta discutia pana la final si nu doar 2-3 minute pe messenger.
    Ca sa aduc putin lucrurile in context: omul de care vorbeam eu nu s-a DEDICAT total „exorcizarii”, doar ca eu cred ca Dzeu are o chemare speciala pt el sa aiba autoritate asupra demonilor. De fapt, cred ca noi toti CRESTINII avem autoritatea asta, doar ca:
    1. pe de o parte, ne e frica sa o folosim. ca sa nu mai vorbesc ca ignoram total lumea demonica (ceea ce e o alta extrema, apropo de ce zici tu cu extrema de a te „dedica” exorcizarii) – „Caci noi n-avem de luptat impotriva carnii si sangelui, ci impotriva capeteniilor, impotriva domniilor, impotriva stapanitorilor intunericului acestui veac, impotriva duhurilor rautatii care sunt in locurile ceresti.” Efeseni 6
    2. pe de alta parte, se intampla ca unii, datorita vietii lor traite mai mult in pacat decat in Dzeu, sa nu aiba autoritate impotriva lui Satan si sa se aventureze in lupta directa cu demonii si sa fie infrant. E chiar un episod de genul asta in Biblie, in care niste asa-zisi ucenici porunceau demonului sa iasa din om, iar demonul le-a zis ca nu ii cunoaste (cred ca e posibil sa fie versetul pe care l-ai citat tu mai sus). Si in CONTEXTUL asta e de spus ce am zis eu, cum ca „trebuie sa fi foarte tare sa faci treaba asta, pentru ca poti fi atacat de cel rau.”
    Acum e mai clar si mai…. teologic? 🙂 Fara a intra in disputa teologica daca un crestin poate sau nu sa fie demonizat.

    Si ultime mici adaugiri:
    -tipul nu e membru in vreo biserica carismatica (dar am sa verific asta);
    -eu nu sunt membra nici in biserica Raul Vietii si nici nu fac parte din Miscarea Strajerilor. Am avut de a face direct cu un grup de tineri din Raul Vietii care obisnuiau sa mearga la stangerile Strajerilor. Mergeam la intalnirile lor de rugaciune – nu stiu daca am mai intalnit tineri de varsta mea care sa se roage atat cat o faceau ei. Si veneau acolo oameni din mai multe biserici (inclusiv baptiste, daca nu gresesc).
    – si, da, tipul tine post destul de mult. De curand l-am rugat sa ma sustina in rugaciune cand aveam de mers in casa unor mormoni (pt un proiect pt scoala) si mi-era mai mult decat urat sa le pasesc in casa…. si prima intrebare a fost daca mi-am luat o zi de post pentru asta.

    Emi, am ce invata din posturile tale… si ma ajuta macar sa privesc din doua perspective anumite lucruri. Si apreciez ca tu cauti teologia corecta. Doar asigura-te ca, inainte de a da in unii oameni, sa nu dai si in partile bune din ceea ce fac ei.
    Zi faina!

    1. Simona, eu am avut impresia ca persoana respectiva a afirmat ca trebuie sa fi foarte tare -. si de aceea termenul de persoana se refera la cel despre care am vorbit..
      Ideea mea, asa cum ti-am si spus, este tocmai preocuparea excesiva a unora cu lumea duhurilor. Suntem chemati la a vesti Evanghelia lui Isus Hristos la orice faptura- si nu trebuie sa fi un as in asta – este Cuvantul si Vestea buna a mantuirii si eliberarii prin credinta in Isus Hristos si orice credincios trebuie sa faca acest lucru.
      1 Corinteni 1:21b – …Dumnezeu a gasit cu cale sa mantuiasca pe credinciosi prin nebunia predicarii crucii.

      apoi
      1. Lupta cu duhurile nu este in noi – ci in exteriorul nostru – iar armele pe care ni le da Cuvantul in Efeseni 6 – sunt diferite de ceea ce invata miscara carismatica – acestea sunt: adevarul, neprihanirea, credinta, Cuvantul, ravna Evangheliei pacii, si rugaciunea – asa cum afirma Pavel in acelasi pasaj – „Faceti prin Duhul tot felul de rugaciuni”. Scopul este sa intarim aceste arme in noi. Nu gasesc in Scriptura nici un text care sa ma indemne pe mine, sau pe orice crestin, sa facem exorcizari – ci ceea ce gasim este indemnul la post si rugaciune – pentru ca Dumnezeu are autoritatea suprema in lupta cu duhurile. Eu ma rog Lui si El lucreaza. Acesta este modul de lucru pe care il vad in Scriptura. Iar exorcizarile lui Pavel au fost extrem de rare, nicidecum o practica zilnica. Exceptiile intaresc regula, nu? Cred ca pot fi si momente in care Duhul Sfant poate sa ne indrume spre o exorcizare, dar acest lucru nu este ceva comun si este un subiect dificil in teologie.

      2. NOI NU PUTEM sa ii tinem piept lui Satan. Noi NU NE PUTEM LUPTA DIRECT CU EL.
      1 Petru 1:5 – Voi sunteti paziti de puterea lui Dumnezeu…
      Luca 22:31-32 – Domnul Isus ii spune lui Petru – … Satana va cerut sa va cearna ca graul.. dar eu M-AM RUGAT PENTRU VOI…
      Dumnezeu se lupta pentru noi… El ne pazeste si ne ocroteste – daca ne-am lupta noi direct cu demonii am pierde imediat..
      In Daniel avem un exemplu concludent – Daniel s-a rugat si lupta s-a dat sus, in vazduh, nu a luptat Daniel direct. Lupta lui a fost in rugaciune.Daniel cap. 10.

      3. Veninul unui sarpte contine 80% proteine – orice adaugire la mesajul Evangheliei reprezinta celelalte 20% – care o transforma in venin. Daca ai analiza mai in detaliu teologia carismatica poate ai intelege de ce spun acest lucru – dar eu nu iti doresc sa o analizezi in detaliu – pentru ca in acest caz chiar trebuie sa fi bine ancorata in Scriptura.. si cu experienta in apologetica. Este mai sigur sa primesti ceea ce spun altii despre.. teologia carismatica. Nu vreau doar sa arunc cu vorbe, ci cred intr-un pericol real al acestei teologii care intra pe furis in biserici si printre crestinii sinceri si care nu este altceva decat o distorsionare a Evangheliei lui Isus Hristos si care muta atentia de la persoana lui Hristos si problema naturii pacatoase a omului, spre alte directii.

      1. simona serban

        punctul 1 e discutia daca pot sau nu crestinii sa fie demonizati si nu intru in polemica asta (pt ca nu am cunostintele necesare sa port o disputa pe tema asta, prefer momentan sa raman cu ce stiu si cred)
        punctul 2 – sunt de acord
        punctul 3 – parerea mea e ca este o diferenta intre carismatism si teologia furisata care vine prin carismatism. mi-e greu sa cred ca o denominatiune intreaga e „gresita”.
        iar cu „este mai usor sa primesti ceea ce spun altii despre teologia carismatica” sunt si nu sunt de acord. e ca si cum ai spune „mai bine primesti ce zice popa despre Biblie, ca e mai greu sa intelegi tu personal Biblia”.
        e posibil sa fie mai usor sa primesc ce imi zice un „anticarismatic” si un „procarismatic” si sa cantaresc eu lucrurile. desi cred ca, cel putin momentan, cel mai inteligent e sa ma tin departe de toata CEARTA asta si sa iau de la carismatici ce imi pare ok si sa indepartez ce este gresit. si sa raman …. crestina; nu carismatica, baptista sau d-altele. 🙂

        ps: cat despre tipul cu „exorcizarile”…. chiar cred ca are o chemare pentru asta; nu stiu exact despre ce si cum se dedica el sau discutiile lui personale cu Dzeu pe partea asta (voiam doar sa clarific, ca nu vreau sa ramana ceva gresit interpretabil scris pe aici).

        Zi faina si multumesc pt raspuns!

  2. simona serban | Răspunde

    rectificare: la randul 13 din postul anterior cuvantul corect este „infranti”.

Lasă un răspuns

