Este gandirea pozitiva biblica?

Probabil ca unul dintre subiectele care au influentat cel mai mult gandirea sec. 20 este curentul gandirii pozitive. Peste tot unde te uiti, aproape orice carte pe care o citesti, toate promoveaza ideea de a fi pozitiv, iar aceste idei au aparut si in scrieril crestine, astfel ca s-a ajuns ca multi sa nu poata sa faca diferenta intre Cuvantul lui Dumnezeu si filozofia lumii.

Motivatia acestui articol este pe de o parte pentru a arata ca acest concept, la baza lui, NU este biblic si pe de alta parte, pentru a trage un semnal de alarma asupra influentei  gandirii pozitive in practica si invatatura crestina, iar de aici, implicatiile sunt majore, riscul fiind ca fundamentul Cuvantului Sfant sa fie dat la o parte, ceea ce face ca pericolul sa fie imes pentru sufletele noastre. Articolul este o incercare de a aduce iarasi in atentie problematica.

Ca observatie, toate resursele acestui material sunt preluate din mediul online, putand fi verificate de oricine doreste, articolului fiind de dorit pentru distribuita electronica.

Ce este gandirea pozitiva

Daca este sa gasim o ramura a stiintei in care sa incadram curentul numit “gandirea pozitiva”, aceasta este foarte dificil de realizat pentru ca termenul este folosit in psihologie, in filozofie, in credintele orinentale, in ezoterism, si mai nou, a fost adus si in teologie. Ananliza curentului nu este una simpla insa voi incerca sa descriu cateva aspecte ale radacinilor termenului si definitii generale ale curentului in contextul  modern si post-modern.

Psihologia a folosit si foloseste foarte mult termenul de gandire pozitiva asociat cu termenul de optimism. Expresii care definesc termenul in cadrul psihologie apar precum  ”persoanele optimiste tind sa stea motivate in ciuda frustrarilor si esecurilor”[1] sau “optimismul iti imbunatateste viata sociala si te motiveaza sa nu renunti niciodata”[2] sau ca o definite a optimismului ”o tendinta de a avea a perspective favorabila sau incurajatoare.”[3] Acesti termeni definesc modul in care psihologia clasica foloseste termenul de gandire pozitiva ca un remediu impotriva gandirii negativiste si a sentimentelor de inferioritate. Insa unii psihologi moderni au trecut dincolo da patologia negativista si definesc gandirea  pozitiva ca fiind ”credinta ca exista vointa si posibilitatea de a-ti atinge scopurile, indiferent care ar fi ele”.[4]

De asemenea termenul mai este folosit ca sinonim al optimismului si in filozofie[5], dar nu ca un remediu ci ca un mod de a percepe realitatea.

Iata doua definitii ale gandirii pozitive, care descriu esenta a ceea ce este ea  la baza:

a) Gandirea pozitiva este o atitudine mentala care patrunde in gandurile mintii, cuvinte si imagini, care duc la crestere, expansiune si success. Este o atitudine mentala prin care se astepata rezultate bune si favorabile. O gandire pozitiva anticipeaza fericire, bucurie, sanatate, bunastare si un efect pozitiv al fiecarei situatii sau actiuni. Orice lucru la care mintea se asteapta, aceea gaseste.[6]

b) Gandirea pozitiva este o disciplina care antreneza minea umana sa schimbe o realitate perceputa prin a face in mod repetat declaratii mentale pozitive. O persoana practica gandirea pozitiva cand dobandeste o stare de bine, optimism, un simt al apartenentei, semnificatiei si scop, care deriva din a fi parte si a contribui la ceva mai mare si mai constant decat ei insasi. Gandirea pozitiva este un proces al alegerii emotiilor pozitive din stimulii mediului inconjurator si aplicarea lor la perceptii si credinta. Obiectivul este crearea unei perspective care se transforma intr-o noua realitate sau intr-una mai buna, conform alegerii personale.[7]

Aceste doua definitii stau la baza gandirii pozitive. Cu alte cuvine, daca imi doresc ceva, trebuie sa imi implementez in gandire o perspectiva pozitiva a lucrurilor care va duce in final la rezultatele dorite.

Originile curentului si promotorii lui

Originile ideii are la baza un curent numit New Thought Movement [8] – Miscarea Noul Gand –  care s-a dezvoltat in sec. 19. si inceputul sec.20 in SUA si care punea accent pe credintele metafizice. Miscarea a constat intr-o alianta vaga de grupuri si culte religioase, organizatii laice, autori, filozofi si persoane fizice care impartaseau acelasi set de valori cu privire la efectele unei gandiri pozitive, legile atractiei, vindecare, forta vietii, vizualizare creativa si putere personala. Se promova idea ca “inteligenta infinita” sau “dumnezeu” este omniprezent, nu este o persoana, ci o energie care uneste toate lucrurile, acest spirit fiind totalitatea lucrurilor reale, sinele uman adevarat fiind divin,  gandul divin este o forta pentru bine, iar toate bolile isi au originea in minte si de aceea ”gandirea corecta” are efect de vindecare.[9] Miscarea este inca activa avand acelesi crez.[10] Printre autorii care au scris, din punct de vedere laic, despre forta gandirii pozitive au fost Ralph Emerson, Ernest Holmes si William James.

Promotorii cu preponderenta a gandirii pozitive in epoca moderna au fost Dale Carnegie prin cartea ”How to win friends and influence people” (Cum sa castigi prieteni si sa influentezi oameni) publicata  prima oara in 1937 si Napoleon Hill prin cartea “Think and grow rich” (gabdeste si te imbogateste) (De la idee la bani – tradusa si in limba romana) publicata in acelasi an.[11]

In mediile crestine, ideile miscarii si gandirea pozitiva a fost promovata de Norman Vincet  Peale[12], prin cartea “The power of positive thinking” (Puterea gandirii pozitive) publicata in 1952, care a avut un impact puternic, si inca are, in lumea crestina. (pentru o critica mai detaliata asupra activitatii lui Peale si a altor personalitati influentate de scrierile lui, cititi  aici – http://www.wlsessays.net/files/AlbrechtThinking.PDF [13]).

Ca si istorie, Peale a fost un pastor metodist care ulterior a trecut la Biserica Reformata din America (RCA), din Manhattan, unde a fost deasemea numit pastor. Aici s-a unit cu Smiley Blanton, un psihanalist, cu care a pus bazele unei clinici religio-psihiatrice, chiar langa biserica. Aceasta s-a dezvoltat si a devenit Fundatia Americana pentru Religie si Psihiatrie cu Blanton acordand consultatii psihistrice iar Peale ocupandu-se de problemele religioase. Au aparut insa neintelegeri intre cei doi dupa publicarea cartii “The power of positive thinking”, deoarece cartea a fost puternic criticata de comunitatea stiintifica psihiatrica din SUA, printre criticile aduse fiind aceea de frauda, de faptul ca exemplele si sursele folosite in carte sunt atat de vagi ca nu pot fi verificate, iar valoarea stiintifica a cartii find aproape nula. De asemenea, asa numitele tehnici descrise in carte de Peale au fost carcaterizate de specilistii contemporani ca fiind tehnici de autosugestie sau autohipnoza, cartea fiind denumita de unul dintre critici “biblia autohipnotistmului american”[14] Blanton nu a dorit sa gireze cartea cu numele lui, ceea ce a dus la ruperea relatiilor dintre cei doi. Cartea insa a capatat influenta si s-a raspandit, fiind vanduta in aproape 5 milioane de exemplare si tradusa in aproximativ 14 limbi.

Un element important legat de Norman Peale a fost relatia lui cu Ernest Holmes, fondatorul miscarii Science of Mind[15], si un pion principal al curentului New Thought Movment, a carui crez este de origine oculta, negand existenta unui Dumnezeu in peroana, “dumnezeu” fiind energia care uneste tot universul, crez  inrudite cu miscarea New Age.  Cartea lui  Normal Peale, “The power of positive thinking” a fost direct inspirata de Ernest Holmes, acesta fiind mentorul lui Peale [16].

Lucrarile lui Normal Peale, Dale Carnegie si Napolen Hill au avut o influenta asupra a numerosi predicatori, pastorii, lideri si personalitati crestine, si implicit a gandirii crestine, care au dus la raspandirea conceptului in crestinismul evanghelic.

Printre cei influentati sunt :

Robert Schuller – teleevanghelist American, si probabil unul dintre cele mai influente personalitati ale lumii crestine evanghelice ale sec. 20 care a influentat multe presonalitati crestine. A fondat Garden Grove Community Church in 1955 si a promovat multe dintre ideile lui Peale, cu care de altfel a avut o prietenie stransa si de lunga durata[18], avand chiar un ateliar de vindecare prin gandirea pozitiva, si fiind el insusi autor de carti de acest gen.[19] De asemenea, odata cu gandirea pozitiva a introdus idei inspirate din credintele orientale si pagane, toate relationate cu ideea de ”self-esteem” sau ”respectul de sine”.[20]

Billy Graham – a avut o prietenie de lunga durata cu Normal Peale[21], ambii fiind invinovatiti de opinia publica crestina ca erau francmasoni. De asemenea, Grahaam a fost blamat pentru ca multi convertiti ai lui au fost directionati si au devenit membrii in biserica lui Norman Peale.[22].

John Maxwell – autor crestin a numeroase carti despre conducere, atat pentru pastori si lideri crestini cat si pentru oameni de afaceri, si care este promovat foarte mult in Romania, a publicat pe site-ul personal o lista cu carti care trebuiesc obligatoriu citite de toti cei care doresc sa isi dezvolte abilitatile de conducere si dezvoltare spirituala. Printre autori sunt nominalizati si Dale Carnegie si Napoloen Hill, cu cartile lor mai sus amintite[23]. De asemenea, materialele lui despre conducere au un puternica accent pus pe gandire pozitiva. Unele dintre lucrarile lui contin prezentari pozitiva a lui Norman Peale.[24] (pentru o descriere mai detaliata a influentei gandirii pozitive asupra lui Maxewell verificati link-ul – http://www.richardghowe.com/Maxwell.pdf). De asemenea a avut relatii stranse cu Robert Schuller, acesta fiind unul dintre mentorii lui.[25]

Rich Warren – lista cu conectiile dubioase ale lui Warren este foarte lunga[26], dar voi mentiona doar relatia lui cu Robert Schuller, acesta afirmand ca a avut o influenta profunda asupra vietii lui Warren. Si in cazul scrierile lui Warren, acestea sunt puternic influentate de curentul gandirii pozitive[27], care se poate observa usor in scrierile lui, cele mai cunoascute fiind “Viata condusa de scopuri” si “Biserica condusa de scopuri”.

Bill Hybels – pastor si lider la miscarii Wellow Creek, a fost unul dintre sustinatorii lui Robert Schuller, acesta fiindu-i mentor, si despre care Schuller a afirmat ca este mandru de ceea ce face Hybels, pentru ca este cel mai bun produs al lui.[28]

David Yonggi Cho – pastor coreean al celei mai mari biserici evanghelice penticostal-carismatica din lume si care isi conduce biserica dupa principiile gandirii pozitive.[29]

Oral Roberts – unul dintre cei mai influenti vindecatori si promotori ai carismatismului, folosind asa numita credinta vindecatoare, insa criticii au vazut-o ca avand aceeasi baza a gandirii pozitive. El a introdus conceptul de vindecare holistica – minte, suflet, trup. Desi termenul de gandire pozitiva nu a fost foarte mult folosit de el, Donald Mayer, in cartea lui The Positive Thinkers, il include in categoria celor care au folosit tehnica, doar ca Roberts a creat o mixiune a teologiei cu tehnica de automotivare numita azi si tehnica de “primire a vindecarii”.

Desi lista cu autori din mediul crestin care au la baza ideologia gandirii pozitive este foarte mare, voi mentiona doar faptul ca majoritatea cartilor motivationale au la baza aceasta filozofie. Nu trebuie decat sa faceti o cautare pe internet in librariile crestinte si veti descoperii cate carti sunt gata sa ne ajute sa avem success, sa ne descoperim pe noi insine, sa invatam sa gandim pozitiv sau cum sa ajungem sa ne bucuram de viata prin schimbarea gandirii si a atitudinii.

Impactul teoriei in bisericile evanghelice

Urmatoarele observatiie sunt preluate dintr-un articol al revistei crestine americane “Truth Magazine” scris de Mike Willis  si Bowling Green si publicat in luna mai 1987[30].

  1. Eliminarea doctrinei din predicare. Gandirea pozitiva a transformat predicarea teologica in psihologie.
  2. S-a eliminat toate formele de controverse. Filozofia gandirii pozitive cauta sa castige prieteni si sa inflenteze oameni cu un zambet larg, o imbratisare calda, afirmatii impresionante si alte cuvinte de imbarbatare. Nu incurajeaza deloc discutiile sincere si deschise in domeniile de contradictie asa cum a fost caracaterizata perioada Noului Testamnet. (Fapte 17:11; 15; Gal. 2).
  3. Predicarea cu putine referiri la Biblie. Aceia care citesc jurnale ale filozofiei gandirii pozitive stiu ca acestea sunt pline cu “marturii” si ilustratii de oameni care au avut success. Anecdotele, ilustratiile si marturiile inspira o persoana sa realizeze mai mult.
  4. Puterea predicarii sta mai degraba in metoda sau tehnica prezentarii decat in evanghelie.

Donald Bloesch observa:

Crestinismul in sine, si in special in forma actual din America, este in pericol de a cadea sub vraja gandirii pozitive, unde eforturile sunt concentrate pe cultivarea metodica a atitudinii pozitive despre viata cu scopul de a castiga pace si siguranta… . Tabelele pentru progresul spiritual si lanturile de rugaciune joaca un rol important in aceasta afacere. Credina vindecataorea devine mai putin un act de credinta si mai mult o tehnica de ocolire a voii lui Dumnezeu. [31]

Efectul gandirii pozitive in conducerea bisericii locale

  1. Accentuarea nevoii de strategie in locul calauzirii Duhului – problema nu este stabilirea unei strategii de lucru, ci ca strategia primeaza in fata calauzirii Duhului Sfant si a invataturilor Scripturii. Ideea care apare tot mai des este ca “strategia este cheia pentru dezvoltarea bisericii locale”. Potrivit Bibliei, cheia este tocmai ascultarea de Cuvant si calauzirea Duhului Sfant – Fapte 13:2,4. Fapte 16:6,7
  2. Accentul pus pe aptitudinile liderului si pe carisma lui in loc de caracter – Biblia afirma insa ca un lider trebuie sa fie ales intai pe baza caracaterului conform 1 Timotei 3:1-13.

Efectele in viata de zi cu zi a credinciosilor

  1. Credinciosii evanghelici sunt bombardati  zilnic cu idei ale gandirii pozitive prin diverse carti, articole motivationale si emisiuni TV care afiram tot mai mult ca “trebuie” sa gandim pozitiv.
  2. In mediul online folozofia este promovata  prin diverse “ganduri si cugetari” asa zis spirituale si emotionale, avand alte surse decat Biblia, care distorsioneaza realitatea
  3. In miscarea carismatica, gandirea pozitiva este extrem de folosita si se ascunde in conceptul care afirma ca Dumnezeu nu doreste sa avem  suferinta, boala, lipsa de bani si duce la o gandire total nerealista bazata pe anumite texte biblice scoase cu totul din context, fara sa se tina seama de realitatea acestor lucruri; cel mai elocvent exemplu este practica postului de “gandire negative” promovata foarta mult de urmasii lui Oral Roberts, iar in Romania prin biserica Raul Vietii[32], si care nu este altceva decat o tehnica prin care credinciosii sunt invatati sa creada ca prin repetarea unor afirmatii pozitive “biblice”, ei schimba realitatea si o pot influenta. Se poate observa usor ca nu este altceva dacat aceeasi  tehnica si filozofia gandirii pozitive, care nu este ancorata in realitate si nici in increderea in providenta si voia lui Dumnezeu.

Efectele devastatoare ale gandirii pozitive sunt prezentate si dintr-o latura laica de catre autoarea americana  Barbara  Ehrenreich in cartea ei “Smile or die: how positive thinking fooled America and the World” (Zambeste sau mori: cum gandirea pozitiva a prostit America si lumea) publicata in 2009. Autoarea afirma pe baza cercetarilor ei ca ideologia gandirii pozitive a jucat un rol major in criza economica care a lovit lumea. De asemena autoarea afirma ca la baza, gandirea pozitiva a aparut prin respingerea ideii de iad si a unei pedepse vesnice din partea lui Dumnezeu, oamenii dorind sa scape de aceasta teama si sa isi traiasca viata fara ideea iadului.

O puteti asculta aici: si va rog sa o ascultati pana la capat – (imi pare rau ca nu are traducere in romaneste).

Concluzie

Materialul de mai sus este doar o introducere in problematica gandirii pozitive in bisericile evanghelice. Credinciosii trebuie sa inteleaga ca fiecare este dator sa isi pazeasca gandirea de influentele lumii si sa ramana langa Cuvantul lui Dumnezeu, singura sursa adevarata care vorbeste despre o realitate adevarata si anume – Isus Hristos. In afara de El, totul este minciuna si distorsionare a adevarului.

Coloseni 2:8 – Vedeti sa nu va inrobeasca cineva prin vreo filozofie desarta si inselatoare care tine de traditia oamenilor si de principiile acestei lumi, si nu de Hristos. (NTR)

Proverbe 4:23,24 – Pazeste-ti inima mai mult decat orice, caci din ea ies izvoarele vietii. Indeparteaza orice inselaciune din gura ta, si inlatura orice ipocrizie de pe buzele tale. (NTR)

VA URMA … Reflectii teologice asupra gandirii pozitive…

Referinte


[1] http://www.sensiblepsychology.com/thinking.htm
[2] Chuck T. Falcon – http://www.sensiblepsychology.com/thinking.htm
[3] http://en.wikipedia.org/wiki/Positive_thinking#cite_ref-4
[4] [5]C.R. Snyder – psyholog – in http://www.studentie.ro/Referate/Psihologie/Referat-de-psihologie-Forta-gandirii-pozitive_i46_c984_63808.html
[6] Remez Sasson – http://www.successconsciousness.com/index_000009.htm
[7] Charlene M. Proctor, Ph.Dhttp://www.selfgrowth.com/articles/The_Evolution_of_Positive_Thinking.html
[8] http://en.wikipedia.org/wiki/New_Thought
[9] http://en.wikipedia.org/wiki/New_Thought#cite_note-newthoughtalliance.org-1
[10]http://www.newthoughtalliance.org/about.htm
[11] http://www.the-benefits-of-positive-thinking.com/origin-of-positive-thinking.html
[12] http://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Vincent_Peale#cite_note-meyer_positive-1
[13] http://www.wlsessays.net/files/AlbrechtThinking.PDF
[14] Donald Meyer, The Positive Thinkers, in http://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Vincent_Peale#cite_note-meyer_positive-1
[15] http://www.unitedcentersforspiritualliving.org/Philosophy/phil_founder.php
[17] http://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Vincent_Peale
[18] http://www.rapidnet.com/~jbeard/bdm/exposes/schuller/general.htm
[19] http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_H._Schuller
[20] http://www.inplainsite.org/html/willow_creek_.html
[21] http://www.users.globalnet.co.uk/~emcd/AlphaRoots_Graham.htm
[22][23] http://www.johnmaxwell.com/downloads/jm_lifetimebooklist.pdf
[24] Richard G. Howe, Ph.D – http://www.richardghowe.com/Maxwell.pdf
[25] http://en.wikipedia.org/wiki/John_C._Maxwell
[26] http://www.inplainsite.org/html/rick_warren_new_age.html
[27] http://www.bibleguidance.co.za/Engarticles/Peaceplan.htm
[28] http://www.inplainsite.org/html/willow_creek_.html
[29] http://www.birthpangs.org/articles/church/transchurch4.html
[30] http://www.truthmagazine.com/archives/volume31/GOT031108.html
[31] http://www.wlsessays.net/files/AlbrechtThinking.PDF
[32] http://www.bisericariulvietii.ro/studii-biblice/postul-de-gandire-negativa-2010.html
Anunțuri

6 răspunsuri

  1. Este adevarat ca atunci cand Duhul Sfant lipseste din viata oamenilor sau a bisericilor se insista pe tehnici maniupulative, pe gandirea pozitiva si pe alte tehnici de manipulare, atat de evidente in unele biserici. Chiar si axarea excesiva pe programe, coruri, concerte, pe oratorie insotita de gesticulatie „convingatoare” din unele biserici are un caracter manipulativ.
    Cand Duhul Sfant este prezent in viata uni om, in mod natural el va gandi pozitiv, va avea bucurie si speranta, va trai mai sanatos, iar daca va fi bolnav nu va face o drama din acest lucru. Daca omul nu il are pe Hristos nici o tehnica de binedispunere programul unei biserici nu il va face sa gandeasca pozitiv.

    http://marianagoron.wordpress.com/

  2. Bine ati venit
    Intradevar acolo unde lipseste Duhul, se umple cu altceva.. si este trist ca acest altceva se confunda cu lucrarea Duhului
    Insa nu stiu daca in mod natural un om credincios va gandi pozitiv… Cred ca mai degraba implinirea Cuvantului prin aruncarea ingrijorarilor asupra Lui il elibereaza de stres, ceea ce intradevar produce si sanatate in trup.. insa si aici daca nu exista responsabilitate – asa cum ati afirmat si pe blogul dvs – atat in cele de zi cu zi – in alimentatie, odihna si problema strasului – degeaba gandeste omul pozitiv, ca el tot va avea probleme. Iar greseala unora este ca confunda ingrijorarea cu a se ingriji – si in loc sa analizeze bine si realist situatiile – ei folosesc aceste pretexte ale gandirii pozitive sau ale lipsei de ingrijorare.. pentru a asculta de „fire” si nu de ratiune si logica, si in cele din urma de Duhul Sfant.

  3. Wow, ce vremuri traim!
    Nu stiam ca si Maxwell e printre ei, credeam ca se ocupa numai de „leadership” (un alt subiect preferat al crestinismului indoielnic al generatiei noastre)
    Folositor post.
    Domnul sa va intareasca in ce faceti

    1. Salutare
      Da, Maxwell a introdus foarta mult in gandirea crestina ideile gandirii pozitive, prin cursurile lui de leadership. Nu este mare diferenta intre ceea ce ii invata pe oamenii de afaceri sau pe pastori. Am urmat cursurile lui in Romania si mi-au produs multa frustrare, pentru ca nu reuseam sa imi implementez modul de gandire si de carisma pe care o cerea el. Am avut nevoie de un an de zile ca sa imi revin, timp in care am urmat cursul de leadership biblic la seminar.
      Nu spun acum ca nu sunt lucruri bune in cursurile lui Maxwell, dar tocmai amestecul asta este periculos,si problema majora este modul corporatist pe care il promoveaza in conducerea bisericilor, pentru care nu mai este nevoie de oameni de caracter, sfinti, ci oameni cu abilitati si carisma, care sunt axati pe pragmatism si rezultate exterioare, nu pe cladirea unui carcater sfant in credinciosi.

  4. Interesant articolul dumneavoastră şi destul de bine documentat, însă vreau să vă întreb este greşit să gândeşti pozitiv? Oare care tată nu ar vrea ca fiul său să gândească pozitiv despre el şi despre ce este în jurul său, să vadă lucrurile pozitive, şi să nu se mai plângă mereu: „Nu sunt bun de nimic, nu sunt mulţumit, nimic nu-i bine… etc”.

    Cu siguranţă că se pot ajunge la devieri dacă nu avem ca fundament puternic Vestea Bună a Bibliei, dar tocmai asta e ideea că Biblia este plină pentru noi de veşti bune, care ar trebui să ne bucure, să ne ridice, în biserici ar trebui să se predice mai mult despre a avea o gândire pozitivă bazată pe Biblie şi mai puţin oamenii să fie învinuiţi mereu de păcat (bunătatea lui Dumnezeu ne îndeamnă la pocăinţă nu mânia Lui) de ce credeţi că unele biserici au o creştere aşa de mare?…

    Isaia 43.18,19 „Nu vă mai gândiţi la ce a fost mai înainte şi nu vă mai uitaţi la cele vechi! Iată, voi face ceva nou şi-i gata să se întâmple: să nu-l cunoaşteţi voi oare? Voi face un drum prin pustiu şi râuri, în locuri secetoase.”

    1. In articol nu ma refer la a ideea opusa pesimismului sau la un sentiment de inferioritate ci la un o ideologie care provine din gândirea New Age care susține ca poți face ca anumite lucruri sa se întâmple prin forța gândirii. Aceasta ideologie este introdusă acum in teologie dar sub alta forma.

      Cat despre ceea ce ați scris Dvs, identific o eroare doctrinara care se găsește in foarte multe biserici de succes, dupa cum le numiti. Eroarea este ca mesajul Evangheliei nu este doar despre bunătatea lui Dumnezeu ci in primul rând este despre pacatosenia omului. Isus a spus si aceste cuvinte: dacă nu va pocaiti toți veți pierii la fel. Bunătatea lui Dumnezeu nu înseamnă nimic dacă nu este pusă împreuna cu mania si pedeapsa lui Dumnezeu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: